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研究年報第82号(2023年)

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003 – 010女性リーダーのコミュニケーション戦略:オックスフォード・
ユニオン及びTED Talk 分析の示唆
Female Leaders’ Communication Strategies: Corpus Analyses on Oxford Union and TED Talk
中谷安男(法政大学)
Yasuo Nakatani(Housei University)
011 – 018The Influence of Foreign Sanctions on International
Business and Trade in Russia:
Exploring Consequences and Responses
Evgeny Kiselev(Kobe Pharmaceutical University)
019 – 026実社会と連続性を有するコミュニケーション能力向上の
ための学修プログラムの評価
Evaluating a Learning Program to Improve Communication Skills in Continuity With the Real World
平野 美保 (京都ノートルダム女子大学)
Miho Hirano (Kyoto Notre Dame University)
027 – 036外国人スタッフと共に働く職場のコミュニケーション
―国内中小企業の事例研究―

Business communication in a globalized working place: a case study of a Japanese
small-medium enterprise
村田 和代(龍谷大学)
江 欣樺(東京大学)
吉田 悦子(滋賀県立大学)
大平 幸(立命館アジア太平洋大学)
Kazuyo Murata(Ryukoku University)
Hsin-Hua Chiang(The University of Tokyo)
Etsuko Yoshida(The University of Shiga Prefecture)
Saki Ohira(Ritsumeikan Asia Pacific University)
037 – 046社長・管理職・同僚によるコミュニケーション
チャネル使用の組織内コミュニケーションへの影響
The Impacts of Communication Channel Usage by CEO, Managers, and Peers
on Internal Organizational Communication
金子 敦子 (明治大学)
Atsuko Kaneko (Meiji University)
047 – 056企業買収後のPMI の過程における職場での
コミュニケーション-相互信頼感構築という視点からの分析
Office Communications on the Process of Post-Merger Integration(PMI): An Analysis
from the Perspective of Constructing Mutual Trust
野村 誠二 (東京富士大学大学院)
Seiji Nomura(Graduate School of Tokyo Fuji University)

研究年報第81号(2022年)

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003 – 010CEFR 上位者のビジネスライティングにおける
効果的なコミュンケーション戦略の検証
Exploring Effective Communication Strategies for Business Writing for CEFR C-level
中谷 安男(法政大学)
Yasuo Nakatani(Housei University)
011 – 020大学生のキャリア決定とビジネスコミュニケーション教育の効果についての考察
Case study of business communication education at university How do project-based learning  courses  affect  career decision-making?
浦   聡美(明星大学大学院)
Satomi Ura(Graduate School of Meisei  University)
021 – 030「グローバル人材」に対する若手駐在員の意識調査
Surveying Young Japanese Employees Working Overseas on Global Human Resources
久世 恭子(東洋大学)
Kyoko Kuze(Toyo University)
031 – 038個人投資家と金融商品仲介業者との間の
コミュニケーション
-コロナ禍における投資家コミュニケーションという
視点も踏まえて-
Communications between Individual Investors and Independent Financial Advisors(IFAs)including an analysis from a point of Investor Communications under COVID-19
野村 誠二(東京富士大学大学院)
Seiji Nomura(Graduate School of Tokyo Fuji University)
039 – 046A Study of Cultural Differences on English Versions of Corporate Websites: A Corpus-based ApproachEvgeny Kiselev(Kobe Pharmaceutical University)
047 – 052ビジネス英語における understatement について
Understatement in Business English
中邑 光男(関西大学)
Mitsuo Nakamura(Kansai University)
053 – 060留学生に特化したインターンシップの開発と産官学連携による地域企業への就職・採用の取組み
Development of Internships specifically for foreign students and Industry-government- academia collaboration to recruit and place foreign students in local companies
藤巻 義博(静岡大学)
Yoshihiro Fujimaki(Shizuoka Univercity)

研究年報第80号(2021年)


研究年報第79号 (2020年)

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003 – 010A Survey of English Use in Russian Export FirmsEvgeny Kiselev
(Kwansei Gakuin University)
011 – 020洋画に見る原題と邦題の相違が生んだコミュニケーションの成功と失敗の考察
“A study of the success and failure by difference of transfer communication between original English title and Japanese title in Hollywood movies.”
後 宮 昌 樹(ソニー・ピクチャーズエンタテイメント)
Masaki Ushiroku (Sony Pictures Entertainment Inc.)
021 – 028日系企業による国際M&A の統合過程における3 つの異文化を
考慮したビジネスコミュニケーションの重要性について
Importance of cross cultural business communications for Japanese companies
during cross boarder M&A and Post Merger Integration
–consideration on three cultural differences
森本真理(甲南女子大学)
Mari Morimoto(Konan Women’s University)
029 – 038Exploration on New Communication Issues and Styles
that English-medium Instruction Brings in to
Japanese Business Education
Sato Kenichi(Faculty of Commerce, Doshisha University)
039 – 048投資家コミュニケーション-邦銀の統合報告書におけるCEO メッセージの和文と英文の表現の違いからの分析
Investor Communications:An Analysis about differences between Japanese and English expressions of CEO message in the Integrated Report of Japanese Banks
野 村 誠 二*(東京富士大学大学院)
Seiji Nomura (Graduate School of Tokyo Fuji University)

研究年報第78号(2019年)

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003 – 010 英文ビジネスレターにおける効果的なライティング・ストラテジー:コーパス分析による検証Effective Writing Strategies for Business Letters: Focus on Corpus Analysis 中谷安男(法政大学)
Yasuo Nakatani(Housei University)
011 – 020東芝とウエスタンデジタル社の国際ビジネス交渉上の課題分析
―ビジネスコミュニケーションの考察―
An Analysis of International Business Negotiation: A case study of Toshiba and Western Digital
―Business Communication―
山本雄一郎(明治大学)
Yuichiro Yamamoto
(Meiji University)
021 – 030セルフ・カウンセリング理論に基づいた
ビジネスコミュニケーション能力育成と評価に関する考察
A Study of the Development and Evaluation of Business Communicative Competence
Based on the Self-Counseling Theory
小林猛久(和光大学)
中村紀典(NPO 法人セルフ・カウンセリング普及協会)
Takehisa Kobayashi(Wako University)
Toshinori Nakamura(NPO Association for Popularization of the Self-Counseling)
031 – 040Challenges and Strategies of Effective Intercultural
Communication in a Multicultural Workplace:
A Comparison Study Between Local and Foreign Staff
Seoh Koon TAN
(Josai University)
Takashi Masuyama
(Josai University)
041 – 050オフィス・コミュニケーション―コミュニケーションの4 つの分析モデル(視点)からの考察
Office Communications: An analysis from four perspectives on communication
野村誠二
(GAM 証券投資顧問株式会社)
Seiji Nomura
(GAM Japan Limited)
051 – 060グローカル人材育成プログラムの有効性
―異文化間ビジネスコミュニケーションの観点から―
The Effectiveness of “Glocal Human Resources Development Program”:
From the Perspective of Intercultural Business Communication
上野敏寛(龍谷大学地域公共人材・政策開発リサーチセンター)
村田和代(龍谷大学)
Toshihiro Ueno(Research Centre for the Local Public Human Resources and Policy Development, Ryukoku University)
Kazuyo Murata(Ryukoku University)
061 – 070Proverbs and Fundamental Features of Russian Business CultureEvgeny Kiselev (Post-Graduate Researcher, Kwansei Gakuin University)
071 – 080日系グローバル企業による、社外の“グローバル人財”のさらなる活用可能性を探る―事例研究を中心に―
How the Japanese Companies Make Much Use Of External Global Human Resources More Effectively
井上嘉隆(デロイトトーマツコンサルティング合同会社)
Yoshitaka Inoue(Deloitte Tohmatsu Consulting)
081 – 088映像コミュニケーションの変化により
進化したハリウッド映画ビジネスに関する考察
“The change of image communication have made the evolution with
Hollywood Movies business and consideration.”
後宮昌樹(ソニー・ピクチャーズエンタテイメント)
Masaki Ushiroku(Sony Pictures Entertainment Inc.)
089 – 096ブランド創発型企業を構築・強化するための戦略的なインターナル・ブランディングに関する研究
―中小企業の視点を中心に―
A Study of Strategic Internal Branding for Developing and EnhancingBrand-Inspired Company
:By focusing on the point of view of Small and Medium-sized Enterprises(SMEs
徐誠敏& 李美善(名古屋経済大学)
SungMin Seo & MiSeon Lee(Nagoya University of Economics)

研究年報第77号(2018年)

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003 – 010老人介護施設における異職種従業員間コミュニケーション
Communication among different types of workers in Japanese nursing homes for the elderly
山口生史(明治大学)
Ikushi Yamaguchi(Meiji University)
011 – 020ゲリラ・マーケティングの再考
―ラオス・コカ・コーラの事例研究
A Reconsideration of Guerrilla Marketing: A Case Study of Coca-Cola in Laos
中谷安男(法政大学)
Yasuo Nakatani(Housei University)
021 – 030Business Terminology in the Russian Language:
Looking for a Culture Change
Evgeny Kiselev
(Post-Graduate Researcher, Kwansei Gakuin University)
031 – 040異文化対応のマーケティング・コミュニケーション
―食品企業の事例を中心に―
Cross-cultural Correspondence of Marketing Communication:
A Case Study of Food Companies
金炯中(静岡産業大学)
HyeongJung Kim(Shizuoka Sangyo University)
041 – 052Intercultural Communication in a Multicultural Workplace:
Challenges and Strategies of Effective Intracultural Communication
Seoh Koon TAN(Josai University)
Takashi Masuyama(Josai University)
053 – 064デジタルメディア時代におけるIMC の可能性と課題を探る
Exploring the Possibilities and Challenges of IMC in the Digital Media Era
姜京守 (関西外国語大学)
Kang Kyoung-Soo (Kansai Gaidai University)
065 – 074日・英ビジネスメッセージは
異なるコミュニケーションスタイルを示すのか
Different communication styles in different languages:
Examining the business messages of Japanese business people
岡本真由美(関西大学)
Mayumi Okamoto (Kansai University)
075 -078コミュニケーションコンピテンス育成
~学部留学の効果に関する考察
An approach to measuring the effects of study abroad on communication competence
金子敦子(明治大学)
Atsuko Kaneko(Meiji University)

研究年報第76号(2017年)

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003 – 012 ビジネスパーソンの英語プレゼンテ―ションにおけるコミュニケーション・ストラテジーの検証
Investigating Communication Strategies for Business Presentations
中谷安男(法政大学)
Yasuo Nakatani(Housei University)
013 – 020DDP 条件と関税支払義務に関する一考察
A Study on DDP terms and liability for customs duty
田口尚志(早稲田大学)
Naoshi Taguchi(Waseda University
021 – 030言語政策の観点から見る企業の英語化
Corporate English Mandate from the Point of View of Language Policy
高森桃太郎(関西学院大学)
Momotaro Takamori(Kwansei Gakuin University)
031 – 040投資家コミュニケーションにおける情報受領者から
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─投資信託の運用報告書からの考察─
Investor Communications: An Analysis of Feedback from Information receiver to
Information sender in respect of Management Reports of Investment Funds
野村誠二 (GAM 証券投資顧問株式会社)
Seiji Nomura (GAM Japan Limited)
041 – 052企業のIMC 活動がブランド成果に及ぼす影響に関する実証的研究
The Impact of Integrated Marketing Communication activities on Brand Performance
姜京守(関西外国語大学)
Kyoung Soo Kang(Kansai Gaidai University)
053 -060Learning and Teaching Business in English in Japan:
Challenges and Issues
Kenichi Sato(Doshisha University)
061 – 066職場で求められるコミュニケーション能力
─新卒採用面接からの示唆
Communication Competency for the Workplace
─ A Perspective from New Graduate Job Interviews
金子敦子(武蔵野大学)
Atsuko Kaneko(Musashino University)