論文検索 2024年3月18日 by jbca_webmaster_00-2 2023年 2022年 2021年 2020年 2019年 2018年 2017年 研究年報第82号(2023年) PageTitleAuthor003 – 010女性リーダーのコミュニケーション戦略:オックスフォード・ユニオン及びTED Talk 分析の示唆Female Leaders’ Communication Strategies: Corpus Analyses on Oxford Union and TED Talk中谷安男(法政大学)Yasuo Nakatani(Housei University)011 – 018The Influence of Foreign Sanctions on InternationalBusiness and Trade in Russia:Exploring Consequences and ResponsesEvgeny Kiselev(Kobe Pharmaceutical University)019 – 026実社会と連続性を有するコミュニケーション能力向上のための学修プログラムの評価Evaluating a Learning Program to Improve Communication Skills in Continuity With the Real World平野 美保 (京都ノートルダム女子大学)Miho Hirano (Kyoto Notre Dame University)027 – 036外国人スタッフと共に働く職場のコミュニケーション―国内中小企業の事例研究―Business communication in a globalized working place: a case study of a Japanesesmall-medium enterprise村田 和代(龍谷大学)江 欣樺(東京大学)吉田 悦子(滋賀県立大学)大平 幸(立命館アジア太平洋大学)Kazuyo Murata(Ryukoku University)Hsin-Hua Chiang(The University of Tokyo)Etsuko Yoshida(The University of Shiga Prefecture)Saki Ohira(Ritsumeikan Asia Pacific University)037 – 046社長・管理職・同僚によるコミュニケーションチャネル使用の組織内コミュニケーションへの影響The Impacts of Communication Channel Usage by CEO, Managers, and Peerson Internal Organizational Communication金子 敦子 (明治大学)Atsuko Kaneko (Meiji University)047 – 056企業買収後のPMI の過程における職場でのコミュニケーション-相互信頼感構築という視点からの分析Office Communications on the Process of Post-Merger Integration(PMI): An Analysisfrom the Perspective of Constructing Mutual Trust野村 誠二 (東京富士大学大学院)Seiji Nomura(Graduate School of Tokyo Fuji University) 研究年報第81号(2022年) PageTitleAuthor003 – 010CEFR 上位者のビジネスライティングにおける効果的なコミュンケーション戦略の検証Exploring Effective Communication Strategies for Business Writing for CEFR C-level中谷 安男(法政大学)Yasuo Nakatani(Housei University)011 – 020大学生のキャリア決定とビジネスコミュニケーション教育の効果についての考察Case study of business communication education at university How do project-based learning courses affect career decision-making?浦 聡美(明星大学大学院)Satomi Ura(Graduate School of Meisei University)021 – 030「グローバル人材」に対する若手駐在員の意識調査Surveying Young Japanese Employees Working Overseas on Global Human Resources久世 恭子(東洋大学)Kyoko Kuze(Toyo University)031 – 038個人投資家と金融商品仲介業者との間のコミュニケーション-コロナ禍における投資家コミュニケーションという視点も踏まえて-Communications between Individual Investors and Independent Financial Advisors(IFAs)including an analysis from a point of Investor Communications under COVID-19野村 誠二(東京富士大学大学院)Seiji Nomura(Graduate School of Tokyo Fuji University)039 – 046A Study of Cultural Differences on English Versions of Corporate Websites: A Corpus-based ApproachEvgeny Kiselev(Kobe Pharmaceutical University)047 – 052ビジネス英語における understatement についてUnderstatement in Business English中邑 光男(関西大学)Mitsuo Nakamura(Kansai University)053 – 060留学生に特化したインターンシップの開発と産官学連携による地域企業への就職・採用の取組みDevelopment of Internships specifically for foreign students and Industry-government- academia collaboration to recruit and place foreign students in local companies藤巻 義博(静岡大学)Yoshihiro Fujimaki(Shizuoka Univercity) 研究年報第80号(2021年) PageTitleAuthor003 – 010国際ビジネスジャーナルの Abstract の Move-英文でいかに査読者と交渉するべきかMove Analysis on Abstract of International Business Journals: How to Negotiatewith Your Reviewers中 谷 安 男(法政大学)Yasuo Nakatani (Hosei University)011 – 018オフィス・コミュニケーション-在宅勤務の観点からの考察-Office Communications: An analysis from a point of “Working from Home”野 村 誠 二 (東京富士大学大学院)Seiji Nomura (Graduate School of Tokyo Fuji University)019 – 028組織コミュニケーション診断指標の異文化間因子構造比較 : 多母集団同時分析A Cross-cultural Comparison of Factor Structure of Communication-Audit Question Items: Simultaneous Factor Analysis for Japanese and English-speaking Workers in Japan山口 生史 (明治大学)Ikushi Yamaguchi (Meiji University)029 – 038National Cultures and English Versions of Corporate WebsitesEvgeny Kiselev(Kobe Pharmaceutical University)039 – 048職場のコミュニケーション-戦略的チャネル選択に関する一考察Strategic Communication Channel Selection at the Workplace: How Business Professionals make Productive Choices?金子 敦子 (明治大学)Atsuko Kaneko (Meiji University) 研究年報第79号 (2020年) PageTitleAuthor003 – 010A Survey of English Use in Russian Export FirmsEvgeny Kiselev(Kwansei Gakuin University)011 – 020洋画に見る原題と邦題の相違が生んだコミュニケーションの成功と失敗の考察“A study of the success and failure by difference of transfer communication between original English title and Japanese title in Hollywood movies.”後 宮 昌 樹(ソニー・ピクチャーズエンタテイメント)Masaki Ushiroku (Sony Pictures Entertainment Inc.)021 – 028日系企業による国際M&A の統合過程における3 つの異文化を考慮したビジネスコミュニケーションの重要性についてImportance of cross cultural business communications for Japanese companiesduring cross boarder M&A and Post Merger Integration–consideration on three cultural differences森本真理(甲南女子大学)Mari Morimoto(Konan Women’s University)029 – 038Exploration on New Communication Issues and Stylesthat English-medium Instruction Brings in toJapanese Business EducationSato Kenichi(Faculty of Commerce, Doshisha University)039 – 048投資家コミュニケーション-邦銀の統合報告書におけるCEO メッセージの和文と英文の表現の違いからの分析Investor Communications:An Analysis about differences between Japanese and English expressions of CEO message in the Integrated Report of Japanese Banks野 村 誠 二*(東京富士大学大学院) Seiji Nomura (Graduate School of Tokyo Fuji University) 研究年報第78号(2019年) PageTitleAuthor 003 – 010 英文ビジネスレターにおける効果的なライティング・ストラテジー:コーパス分析による検証Effective Writing Strategies for Business Letters: Focus on Corpus Analysis 中谷安男(法政大学)Yasuo Nakatani(Housei University)011 – 020東芝とウエスタンデジタル社の国際ビジネス交渉上の課題分析―ビジネスコミュニケーションの考察―An Analysis of International Business Negotiation: A case study of Toshiba and Western Digital―Business Communication―山本雄一郎(明治大学)Yuichiro Yamamoto(Meiji University)021 – 030セルフ・カウンセリング理論に基づいたビジネスコミュニケーション能力育成と評価に関する考察A Study of the Development and Evaluation of Business Communicative CompetenceBased on the Self-Counseling Theory小林猛久(和光大学)中村紀典(NPO 法人セルフ・カウンセリング普及協会)Takehisa Kobayashi(Wako University)Toshinori Nakamura(NPO Association for Popularization of the Self-Counseling)031 – 040Challenges and Strategies of Effective InterculturalCommunication in a Multicultural Workplace:A Comparison Study Between Local and Foreign StaffSeoh Koon TAN(Josai University)Takashi Masuyama(Josai University)041 – 050オフィス・コミュニケーション―コミュニケーションの4 つの分析モデル(視点)からの考察Office Communications: An analysis from four perspectives on communication野村誠二(GAM 証券投資顧問株式会社)Seiji Nomura(GAM Japan Limited)051 – 060グローカル人材育成プログラムの有効性―異文化間ビジネスコミュニケーションの観点から―The Effectiveness of “Glocal Human Resources Development Program”:From the Perspective of Intercultural Business Communication上野敏寛(龍谷大学地域公共人材・政策開発リサーチセンター)村田和代(龍谷大学)Toshihiro Ueno(Research Centre for the Local Public Human Resources and Policy Development, Ryukoku University)Kazuyo Murata(Ryukoku University)061 – 070Proverbs and Fundamental Features of Russian Business CultureEvgeny Kiselev (Post-Graduate Researcher, Kwansei Gakuin University)071 – 080日系グローバル企業による、社外の“グローバル人財”のさらなる活用可能性を探る―事例研究を中心に―How the Japanese Companies Make Much Use Of External Global Human Resources More Effectively井上嘉隆(デロイトトーマツコンサルティング合同会社)Yoshitaka Inoue(Deloitte Tohmatsu Consulting)081 – 088映像コミュニケーションの変化により進化したハリウッド映画ビジネスに関する考察“The change of image communication have made the evolution withHollywood Movies business and consideration.”後宮昌樹(ソニー・ピクチャーズエンタテイメント)Masaki Ushiroku(Sony Pictures Entertainment Inc.)089 – 096ブランド創発型企業を構築・強化するための戦略的なインターナル・ブランディングに関する研究―中小企業の視点を中心に―A Study of Strategic Internal Branding for Developing and EnhancingBrand-Inspired Company:By focusing on the point of view of Small and Medium-sized Enterprises(SMEs)徐誠敏& 李美善(名古屋経済大学)SungMin Seo & MiSeon Lee(Nagoya University of Economics) 研究年報第77号(2018年) PageTitleAuthor003 – 010老人介護施設における異職種従業員間コミュニケーションCommunication among different types of workers in Japanese nursing homes for the elderly山口生史(明治大学)Ikushi Yamaguchi(Meiji University)011 – 020ゲリラ・マーケティングの再考―ラオス・コカ・コーラの事例研究A Reconsideration of Guerrilla Marketing: A Case Study of Coca-Cola in Laos中谷安男(法政大学)Yasuo Nakatani(Housei University)021 – 030Business Terminology in the Russian Language:Looking for a Culture ChangeEvgeny Kiselev(Post-Graduate Researcher, Kwansei Gakuin University)031 – 040異文化対応のマーケティング・コミュニケーション―食品企業の事例を中心に―Cross-cultural Correspondence of Marketing Communication:A Case Study of Food Companies金炯中(静岡産業大学)HyeongJung Kim(Shizuoka Sangyo University)041 – 052Intercultural Communication in a Multicultural Workplace:Challenges and Strategies of Effective Intracultural CommunicationSeoh Koon TAN(Josai University)Takashi Masuyama(Josai University)053 – 064デジタルメディア時代におけるIMC の可能性と課題を探るExploring the Possibilities and Challenges of IMC in the Digital Media Era姜京守 (関西外国語大学)Kang Kyoung-Soo (Kansai Gaidai University)065 – 074日・英ビジネスメッセージは異なるコミュニケーションスタイルを示すのかDifferent communication styles in different languages:Examining the business messages of Japanese business people岡本真由美(関西大学)Mayumi Okamoto (Kansai University)075 -078コミュニケーションコンピテンス育成~学部留学の効果に関する考察An approach to measuring the effects of study abroad on communication competence金子敦子(明治大学)Atsuko Kaneko(Meiji University) 研究年報第76号(2017年) PageTitleAuthor 003 – 012 ビジネスパーソンの英語プレゼンテ―ションにおけるコミュニケーション・ストラテジーの検証Investigating Communication Strategies for Business Presentations 中谷安男(法政大学)Yasuo Nakatani(Housei University)013 – 020DDP 条件と関税支払義務に関する一考察A Study on DDP terms and liability for customs duty田口尚志(早稲田大学)Naoshi Taguchi(Waseda University)021 – 030言語政策の観点から見る企業の英語化Corporate English Mandate from the Point of View of Language Policy高森桃太郎(関西学院大学)Momotaro Takamori(Kwansei Gakuin University)031 – 040投資家コミュニケーションにおける情報受領者から情報発信者へのフィードバック─投資信託の運用報告書からの考察─Investor Communications: An Analysis of Feedback from Information receiver toInformation sender in respect of Management Reports of Investment Funds野村誠二 (GAM 証券投資顧問株式会社)Seiji Nomura (GAM Japan Limited)041 – 052企業のIMC 活動がブランド成果に及ぼす影響に関する実証的研究The Impact of Integrated Marketing Communication activities on Brand Performance姜京守(関西外国語大学)Kyoung Soo Kang(Kansai Gaidai University)053 -060Learning and Teaching Business in English in Japan:Challenges and IssuesKenichi Sato(Doshisha University)061 – 066職場で求められるコミュニケーション能力─新卒採用面接からの示唆Communication Competency for the Workplace─ A Perspective from New Graduate Job Interviews金子敦子(武蔵野大学)Atsuko Kaneko(Musashino University)